Уроки образотворчого мистецтва

Конспект уроку з образотворчого мистецтва в 5 класі
Тема: Композиція у графіці : шрифтова композиція, монограма , декор літери , буква - образ, буква – символ , характер і написання шрифту. Написання ініціалів у вигляді монограми.
Мета уроку:  
Навчальна: закріплювати поняття про композицію; продовжити ознайомлювати учнів із графікою та видами основних шрифтів; формувати образне, логічне, просторове мислення;
Розвиваюча: розвивати в дітей комбінаторні здібності, навички та вміння виконувати монограми; продовжувати формувати вміння аналізувати; навчати міркувати; розвивати дрібну моторику руки;
Виховна: виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу .
Обладнання: навчальний плакат (шрифти і написи), зразки шрифтів та монограм, слайди (шрифти та монограми), дитячі роботи, аудіозапис з класичною музикою.
Матеріали та інструменти: альбоми, простий олівець, кольорові ручки, фломастери.
Основні поняття: шрифт, монограма.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І.Організаційна частина .
ІІ. Актуалізація опорних знань .
Завдання на дошці .
З'єднати стрілочками відповідні слова та словосполучення :
Графіка
«Пишу», «малюю»
Кляксографія
Пляма , образ
Виражальні засоби графіки
Пляма, контур, силует
Фломастери , олівці
Матеріали
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
На сьогоднішньому уроці ми з вами повернемося у минуле і уявимо себе художниками - каліграфами і навчимося виконувати монограми .
ІV. Вивчення нового матеріалу.


Бесіда .
               Чи завжди існувало письмо?
 Що ви знаєте про виникнення письма? Якого воно мало вигляду?
 Для чого потрібні букви?
Як можна прикрасити букви?
Як передати емоції за допомогою букв?
Пояснення вчителя .
      Є малюнки, які обов'язково повинні супроводжуватися написами, наприклад карти, плакати, ілюстрації. Написи мають допомагати передавати настрій малюнка. Розмір і стиль літер мають якнайкраще відповідати зображенню. Втім, іноді прийоми креслення і оформлення літер настільки цікаві, що самі можуть стати мистецтвом (показ слайдів).
  А що ж таке шрифт, розкаже нам Маринченко Оксана (показ слайдів під час розповіді).
Отже, шрифт — це свого роду орнамент, художнє оформлення літер.
   Здавна люди намагалися використовувати декоративні літери для маркування, позначення своїх речей: носових хусточок, посуду, книжок, огорож будинків .
   Основу шрифту становить сам процес писання, характер кожного малюнку шрифту залежить від інструменту, яким пишуть та декоративного рішення. Шрифт тісно пов'язаний з орнаментом. Орнамент — прикраса, шрифт — теж може бути прикрасою, в орнаменті чергуються мотиви і в шрифті теж є повторення мотивів – заокруглення, закарлючки, палички (слайд). Також літерами можна передати не тільки текст, а й передавати зміст, образ (слайд).
Основи написання шрифтів показано на таблиці на дошці. На уроках креслення ви будете вивчати креслярський шрифт, він більш лаконічний і без декору, є швидким у написанні. Я користуюся цим шрифтом, щоб підписувати ваші малюнки  на виставку.
   Сьогодні я пропоную вам створити декор для свого шрифту і використати його для букв монограми власних ініціалів.
   Монограма — (що в перекладі з грецької мови) проста лінія , виникла як зображення, намальоване однією лінією, пізніше — знак з двох чи більше пов'язаних букв, найчастіше — ініціалів. Багаті вельможі замовляли власні монограми — вишивки на носових хустинках, посуді, огорожах, фасадах будинків, розповсюдженим був і екслібрис – монограма – печатка на власних книгах ( слайди).
   Кожен з вас зараз стане каліграфом і виконає монограму власних ініціалів. Що таке ініціали?
   Ваші монограми ми прикріпимо на цей плакат і утворимо велику монограму 5 класу, яка лишиться на пам'ять школі.
   Перед роботою потрібно продумати кольори, стиль декору, форму літер, склавши маленький ескіз, щоб не затирати аркуш, а коли ескіз буде готовий — перенести малюнок легенькими лініями. Букви зручніше малювати фломастерами, кольоровими ручками, олівцями у веселих кольорах. Намагайтесь передати літерами свій настрій, захоплення. Можете створити власний шрифт або ж використати елементи шрифтів, які є на дошці.
V. Практична робота .
Алгоритм виконання практичної роботи.
1.Уяви себе,свій характер .
2.Придумай композицію.
3.Визнач графічні засоби вираження, які допоможуть тобі передати задумане.
4.Наміть лінії олівцем.
5.Проаналізуй свою роботу і скоректуй, якщо необхідно.
6.Виконай роботу в кольорі.
7. Ти - творець. Вір в себе, і ти зробиш те, чого не зробив ніхто.
(Роздаю учням заготовлені аркуші (кругла форма) і алгоритми виконання. Під час практичної роботи слідкую за класом. Консультую, звертаю увагу на типові помилки.
VI. Закріплення нових знань і вмінь.
(Кросворд на дошці, читаю питання, учні пишуть на дошці)
VII. Підсумок уроку .
Прикріплення робіт, аналіз, оцінювання з обговоренням, висновок.
VIII. Домашнє завдання.

Намалювати анаграму нашої школи – перші літери назви (ПЗШ).
Розповідь учня про шрифт.
  Для того, щоб передати якусь інформаціє на далеку відстань або ж просто таємну інформацію люди використовують літери. Літери в кожного народу не одинакові, їх форма залежить від мови ,якою говорять люди, що їх пишуть, а також від їх майстерності. Щоб літери були цікавішими – їх почали прикрашати, змінювати, бо ж писалися вони від руки. У наш час ми звикли бачити друковані шрифти. Раніше ж були певні люди, каліграфи, які володіли чітким, красивим почерком, могли швидко і гарно писати. Каліграфи переписували книжки або ж просто виконували написи на замовлення. Зараз такі люди – рідкість, бо гарний напис можна зробити за допомогою комп'ютера і принтера. Існує багато видів декоративних шрифтів, але кожен шрифт об'єднують однакові елементи, нахил, колір. Шрифт – це по особливому написані літери.
Зразки шрифтів




Зразки монограм







Тема. Засоби виразності декоративного мистецтва. Композиція „Вазон”.
Мета:
 Навчальна – ознайомити з історичними передумовами    виникнення витинанки та її видами;
розвиваюча – розвивати творчу уяву, аналітичне та образне        мислення через створення зразків декоративно-прикладного мистецтва, практичні навички роботи в техніці витинанки;
виховна – виховувати повагу до культурної спадщини народу, естетичний смак, старанність, охайність.
 Тип уроку:   комбінований.
 Наочні матеріали: зразки різних видів витинанок.
 Матеріали: кольоровий папір, картон, ножиці, клей, олівець, ластик. 
 Техніка: витинанка.

                                       План уроку (45хв.)
Організаційна частина – 2хв.
Перевірка вивченого раніше матеріалу – 5 хв.
Вивчення нового матеріалу – 10 хв.
Поточний інструктаж – 2 хв.
Практична робота -15 хв.
Повторення і закріплення вивченого теоретичного матеріалу – 3 хв.
Підведення підсумків, аналіз робіт учнів, виставлення оцінок – 8 хв.
                                        
Хід уроку

І. Організаційний момент
      Сьогодні у нас незвичайний урок, цікавий і пізнавальний. На уроці нам будуть потрібні: голова – ми будемо думати, очі – будемо дивитися, вуха –  слухати, губи –  будемо говорити, посміхатися, відповідати; руки – будемо творити.
Уявіть собі картину: спіймали метелика – і він помирає у ваших долонях, зірвали квітку – і вона зів’яла. Тоді ви розумієте, що доторкнутися до краси можна лише серцем.
Тема сьогоднішнього уроку –  Засоби виразності декоративного мистецтва. Композиція „Вазон”.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Але щоб продовжити наш урок, давайте  згадаємо види декоративно-прикладного мистецтва, які ви вже знаєте і розгадаємо  кросворд. Я буду показувати вам вироби, а ви називатимете вид декоративно-прикладного мистецтва до якого вони належать. Готові?
 Розгадування кросворду  „Витинанка”


П
и
с
а
н
к
а
р
с
т
В
о


Р
о
з
п
И
с
Б
і
с
е
р
о
п
л
е
Т
і
н
н
я


Ф
л
о
р
И
с
т
и
к
а

Л
о
з
о
п
л
е
т
і
Н
н
я


т
к
А
ц
т
в
о


Г
о
Н
ч
а
р
с
т
в
о
В
и
ш
и
в
К
а



Б
А
т
и
к

А зараз прочитайте  виділене слово.  А хто з вас скаже, що ж означає це слово. (Діти дають означення витинанки).
Що ж, молодці. Подорожуємо далі.
ІІІ. Пояснення нового матеріалу
Витинанки – це один із видів українського декоративного мистецтва, що має глибокі та багаті традиції. Перші витинанки виготовляли зі шкіри, вони датуються V ст. до н. е., ними прикрашали одяг, речі. Про це свідчать археологічні знахідки на Алтаї. Великого поширення вони набули в першій половині ХІХ ст., коли папір став доступним. Їх називали по-різному: узори, зірочки, квіти, вазони.
Сюжет витинанки тісно пов’язаний із народними звичаями, обрядами, побутом. Об’єктами зображення є квіти, тварини, рослини, людина, архітектурні споруди.
Витинанкою до свят прикрашали вікна, стіни, печі. У деяких випадках витинанка слугувала фіранкою на вікнах. Великого розповсюдження цей вид мистецтва набув на Поділлі, Вінниччині, Прикарпатті. Сучасні майстри витинанок створюють оригінальні картинки, їх можна вставити в рамку під скло і прикрашати сучасний інтер’єр. Ще витинанки застосовують як ілюстрації для оформлення журналів, листівок, книжок. Ось книга чудової львівської поетеси Христини Білоус „Вертепна зірка”, яка ілюстрована витинанкою.
У зв’язку з тим що витинанка  як вид декоративно-прикладного мистецтва з’явилась значно пізніше від інших видів, у її композиціях майстри використовують символи-обереги, які прикрашали писанки, гончарні вироби, килими, кахлі.
У кожного народного умільця свої методи, підходи до виготовлення витинанки, свій неповторний світ образів.
За формою витинанку розподіляють на виготовлену:
-         у смужці;
-         колі;
-         квадраті;
-         еліпсі.
   За методами вирізання витинанку розподіляють:
-         на ажурну (видаляється зображення й залишається фон);

-         силуетну (видаляється фон і залишається зображення).

ІV. Постановка практичного завдання
 Сьогодні на уроці ви маєте створити в техніці витинанки композицію „Вазон”.


Роботу слід виконувати в такій послідовності.
1.     Визначити форму горщика (зразки малюю на дошці), квітів у вазоні, їх кількість. Квіти мають бути різного розміру.
2.     Скласти папір навпіл, повернувши кольоровим боком до середини.
3.     Олівцем на лінії згину наносимо малюнок. Малюємо половину горщика та квіти.
4.     Ножицями по контуру рисунка вирізати композицію.
5.     Обережно розгорнути її на столі.
6.     Повернувши витинанку лицьовим боком донизу, на зворотний бік наносимо клей і зверху наклеїти картон. Колір підібраного вами картону повинен бути контрастним до витинанки.
З одного аркуша кольорового паперу ви можете створити дві витинанки: ажурну і силуетну.
V. Практична діяльність учнів
Перед роботою давайте згадаємо правила безпеки при користуванні ножицями:
Пам’ятати треба нам,
Що різати можемо лиш від себе,
І акуратно працювати,
І особливо обережно.
Щоб правильно ножиці другу подать,
То зімкнуті леза в долоні узять,
Закінчивши працю, прибрати все чисто,
А зімкнуті ножиці покласти на місце.
Пам’ятайте, що акуратна, проста витинанка має кращий вигляд, ніж складна, але неохайно виконана. Тож розпочинаєте роботу.
(Учні працюють під супровід музики. Підходжу до учнів і надаю індивідуальну допомогу.
VI. Узагальнення, систематизація нових знань і вмінь
                      Гра „Мікрофон”.
Уявіть, що в мене в руках мікрофон. Я починаю речення, а ви повинні його закінчити.
Ці дивні вазони прикрашають наш клас. Вони розквітли для нас посеред осені. Техніка, яка допомогла нам відтворити це диво називається... (витинанка).   Витинати означає... (вирізати). За методами вирізання витинанки поділяють на ...  (ажурні, силуетні). За формою -  у ... (колі, квадраті, смужці, еліпсі). Витинанки використовували... (для оздоблення).
VIІ. Підсумок уроку.
Організація виставки учнівських робіт і їх обговорення; виставлення оцінок, мотивація кожної оцінки.
 На наступному уроці ми продовжимо знайомство з витинальним мистецтвом.
VIII. Домашнє завдання
Підготувати цікаві загадки про зиму.


Тема: Створення рельєфної композиції “Хата, моя біла хата, рідна моя сторона”
Мета:
Навчальна: ознайомити учнів із засобами художньої виразності скульптурного мистецтва; вчити працювати над тематичною композицією (створювати сюжет, компонувати зображення на площині), досягати художньої виразності форми, працювати з солоним тістом;
Розвиваюча: розвивати асоціативно-образне мислення, відчуття форми, художнього матеріалу;
Виховна: виховувати  любов до рідного краю та образотворчої діяльності.
Образний ряд:    живописний твір В. Орловського “Українська хата”, вірш Л. Костенко “Українське альфреско”, робота-зразок до теми уроку.
Тип уроку: комбінований
                                                     Хід уроку
1.                Актуалізація опорних знань, умінь та навичок 
  (На минулому уроці ви вчились різними за світлотою тонами одного чи двох кольорів створювати художні образи. Завдання було створити пейзажну композицію “Зима в горах”, поєднавши різні за світлотою тони одного кольору.)
 Тож розпочнемо наш урок із вернісажу.
Перед вами роботи, представлені для огляду. Пропоную вам роль мистецтвознавців. Ви  повинні дати експертну оцінку роботі, від якої залежатиме її вартість.
  Пам’ятка експерта перед вами. Прошу, хто почне?
-                  Що зображено в даній роботі? Яким є і як читається задум автора?
-                  Чи відповідають кольори обраній темі? Яка їх роль?
-                  Наскільки вірно підібрані і  поєднані тони за світлотою?
-                  Як утворені плями працюють на образ? З чим вони асоціюються?
-                  Які місця в роботі виділяються найбільше? Завдяки чому?
-                  До якого виду мистецтва ви віднесете дані роботи?
  Оголошення теми і мети уроку
Серед робіт, що представлені на вернісаж: гіпсова розетка,  приклади малої круглої скульптури.
   -  Який вид мистецтва представляють ці роботи?
Саме про скульптуру, її засоби виразності та відмінність від графіки та живопису ми будемо сьогодні вести розмову, а  також виконаємо рельєфну композицію на тему “Хата, моя біла хата, рідна моя сторона...“
3. Вивчення нового матеріалу
     Розмова про круглу і рельєфну скульптуру. Гіпсова розетка – зразок рельєфу. Демонстрація зображень зразків шедеврів скульптурного мистецтва: Мікельанджело “П’єта”. Що є головним засобом художньої виразності у скульптурному мистецтві?
-                  Чим скульптурне мистецтво відрізняється від живописного та графічного?
(Графічними та живописними засобами можна досягти лише ілюзії об’єму, у скульптурі – форми реально об’ємні та ін.)
  Робота над рельєфною композицією “Хата, моя біла хата, рідна моя сторона...”
 а) емоційна підготовка класу до роботи: — Прослухайте запис відомої пісні  “Хата моя, біла хата” на слова Д. Луценка, музика А. Пашкевича:
   -   Чим є для кожного з вас рідна домівка? Чим вона вам дорога?
   -   А яка ваша домівка, сучасна чи традиційна українська хата?
 А я хочу згадати слова відомого письменника О. Довженка про українську хату : ”...біла, з теплою солом’яною стріхою, порослою зеленим оксамитовим мохом, архітектурна праматір пристановища людського. Незамкнена, повсякчас відкрита для всіх, без стуку в двері, без “можна?” і без “увійдіть!”, житло просте, як добре слово й законне, немовби створили його не людські руки, а сама природа, немовби зросло воно, як плід, серед зелені і квітів.”
б) демонстрація  і аналіз роботи -  зразка:
   дітям пропонується прослухати  вірш Л. Костенко “Українське альфреско” і сказати, що спільного між цими двома творами, потім -  аналіз твору-зразка:
     -         Якою є дана композиція?
-                  З чого вона складається? Що є головним?
-                  Що в даній роботі характерне саме для нашого села?
-                  Як передано солому, стовбур і листя яблуні? Чи відчуваєте ви їх матеріальність?
-                  Як художній матеріал, з якого виконана робота,  пов’язаний із темою?
(Солоне тісто – це хліб і сіль, які є невід’ємними від людського житла).
 в) практична робота: спочатку колективна форма роботи, в ході якої аналізується кожна образна  форма.
Розпочнемо нашу роботу. Спочатку         розімнемо в руках тісто, відчуємо його пластичність. Тісто розправляється на дошці рівним пластом. Спочатку утворюємо з тіста прямокутну форму – фасадну стіну хати. Ви отримали прямокутник, змочимо  його знизу і прикладаємо  до твердої основи. Якої форми має бути дах? Як краще його вирішити, щоб передати солом’яні снопи? Я пропоную  дах  скласти із качалочок, які потрібно придавити до основи і лінійкою зробити горизонтальні лінії (виникає відчуття снопів), а стеками  зробити натяк на солому . Покладений навколо хати пласт тіста - земля. Як ви зможете передати траву, тин? Як натякнути, що тин дерев’яний?
Решту деталей створіть самі. Намагайтесь правильно все   розмістити (квіти, траву, півня і курочку, яблуню з      яблучками, лелеки, соняшник і т. п        За технологією виріб із солоного тіста має сохнути не менше доби. Потім його можна розфарбувати гуашшю. Це буде зроблено на наступному уроці.
4.Закріплення вивченого
       Бесіда за питаннями:
-                  До якого виду мистецтва належать сьогоднішні ваші роботи?
-                   Який головний засіб виразності скульптурного мистецтва?

       5.Домашнє завдання:продумати колірне зображення вашої роботи.


5 клас
Тема:  Засоби виявлення будови природних форм (лінія, штрих,   тон). Малювання дерев різних форм.
Мета:  вчити відтворювати реальну форму предметів і малювати    дерева різної форми;
удосконалювати навички виконання лінійного малюнка; формувати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати форму предметів;
виховувати любов та бережливе ставлення до природи.
Обладнання: для вчителя – відеоряд картин художників-пейзажистів, плакати із зображенням дерев різної форми;  для учнів – альбом, різні графічні матеріали.

Хід уроку
І. Організація уваги учнів.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
     На минулому уроці ми почали працювати над темою  «Природні форми та явища». Ви зрозуміли, що природа дарує чудову можливість доторкнутися до краси.
Нашу увагу привертає неповторність веселки, зміни в природі протягом року, дивовижні силуети дерев і тварин, птахів і метеликів. Все це викликає захоплення і бажання малювати, поділитися своїми враженнями, передати власний погляд на природу.
-          Що, на вашу думку, можна віднести до природних форм?
-          Де застосовуються навички малювання природних форм?
-          Як називається картина, на якій зображена природа?
   Словникова робота: Пейзаж – це естетичне зображення природи.
    -  Я пропоную вашій увазі декілька картин відомих художників-пейзажистів. Розгляньте їх уважно і скажіть: зображення яких природних предметів зустрічається на кожній з них? (Дерева)
ІІІ. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
-          Отже, зараз ми з вами будемо готуватись до зображення пейзажу і будемо вчитися малювати дерева.
-          Що означає слово «малювати»? (графічно)
-          Назвіть виражальні засоби графіки. (лінія, штрих, крапка, пляма).
-           Які графічні матеріали ви приготували для роботи? (прості та кольорові олівці)
-          Природне середовище захоплює своєю красою і гармонією. Воно викликає захоплення і бажання малювати, передавати його красу на папері. А щоб вміти це робити, необхідно багато спостерігати.

ІV. Вивчення нового матеріалу.
Цікавими представниками рослинного світу є дерева. Вони різноманітні за видами. Та навіть серед дерев одного виду важко знайти дуже схожі одне на одне.      Кожна порода дерев, як і кожне дерево зокрема, має свою будову стовбура, гілок і листя.
-   Ну,  а спочатку давайте з’ясуємо, що вам відомо про дерева. Виступ дітей.
     *Дуб. Його могутній стовбур росте зазвичай прямо і підтримує багато тяжких гілок, які тягнуться врізнобіч; нижні гілки відхиляються донизу.
*Береза. Стовбур  стрункий, тонкі гнучкі гілки, що легко згинаються, чорні плями контрастно виділяються на світлій корі.
*Плакуча верба. Її довге тонке гілля згинається майже до землі та створює чудові низхідні зелені каскади.
-   Ви довели, що багато знаєте про дерева. А я до наведених вами фактів хочу додати ще й народну мудрість  «Зрубав  дерево – посади два». Тепер узагальніть всю інформацію і сформулюйте висновок про значення дерев у житті людини. (Природу необхідно оберігати. Порушуючи рівновагу в природі, людина шкодить собі).
А для роботи я пропоную вам обрати два добре знайомих вам дерева: дуб і березу.
·  Завдання 1. Доберіть прикметники, якими можна описати дуб.
·  Завдання 2. Доберіть прикметники, якими можна описати березу.
-       Які б не були дерева, де б вони не росли, будова у них однакова (стовбур, гілки (надземна частина).
-       Але дерева різних порід відрізняються зовнішньо одне від одного. І навіть взимку, коли на них немає листя,  можна розрізнити дерева різних видів. Я просила вас поспостерігати протягом тижня за формами дерев. Зараз  узагальніть свої спостереження і скажіть: за якими характерними ознаками відрізняються дерева різних видів між собою.
Висновок: дерева зовнішньо відрізняються між собою формою, товщиною, довжиною стовбура та гілок, а також кутами,  під якими гілки з’єднані між собою та із стовбуром.
Це і є ті ключові моменти, на які необхідно спиратися при реалістичному зображенню дерев.

·   Завдання 3. Коротко опишіть стовбур та гілки цих дерев
(вчитель робить короткі записи на дошці.)

Дуб
Ст. товстий, прямий, могутній.
Г. тягнуться врізнобіч,                       
до стовбура – під кутом до 90 градусів.                          
На кінцях розгалужуються на короткі тонкі гілки.
Береза
Ст. прямий, стрункий.
Г.(товстіші)  до стовбура – під  гострим кутом.
Багато тонких гілок звисають донизу.

Інструкція, щодо порядку виконання роботи
1.      Однією лінією намічаємо висоту та положення стовбура. Показуємо товщину стовбура біля землі.
2.      Штрихами відмічаємо розташування крупних гілок. Зображуємо їх лініями різної довжини, різного напрямку з розгалуженнями  в деяких місцях.
3.      Показуємо товщину товстих гілок, плавно з’єднуємо їх із стовбуром.
4.      Зображуємо велику кількість тонких кінцевих гілок. Їх напрямок – відповідно до реально зображуваного дерева.
(Вчитель виконує навчальний малюнок на дошці).
Важливо.  Протягом всієї роботи передавати найбільш типові для даної породи ознаки:
-          зміну товщини стовбура від землі до його вершини,
-          довжину, напрямок, характер гілок.

V. Практична діяльність учнів.
Вчитель контролює роботу учнів на місцях та надає індивідуальні консультації.
Під час роботи учнів вчитель розповідає цікаві факти про дерева, які малюють діти.
Хвилинка-цікавинка
Дуб
ü  Про дуб згадують, коли говорять про щось міцне і могутнє.
ü  Зображення гілок дуба як символ незламності, могутності, твердості  розміщують на плакатах, листівках, стендах, стіннівках.
ü  Найстаріший на Україні дуб росте у с. Верхня Хортиця на Дніпрі. Дубу – 800 років. Під ним, за легендою, козаки писали листа турецькому султану.
ü  Найстаріший дуб на Землі росте у Литві (селище Стелмужи). Йому – 2 тис. років.
ü  У висоту дуби іноді досягають 40 м.
     Береза
ü  Жодне дерево на Землі не має кори такого білого кольору.
ü  Старовинна російська пісня: про «справи берези»:
         «Первое дело – мир освещать,
          Второе дело – Скрип утишать,
          Третье дело – больных исцелять,
          Четвёртое дело – чистоту соблюдать»
(1-   Березові лучини довго горять без кіптяви та іскор)
(2-   Дьогтем з березової кори змазували вісі коліс, та возів)
(3-   Бруньки, сік, листя берези використовують для лікування нирок, печінки, легень)
(4-   З березових гілок робили мітли та віники.)
ü  На березовій бересті писали грамоти, з неї плели лапті та корзини.
ü  З деревини карельської берези роблять найдорожчі меблі й шкатулки.
ü  Спалюючи березову деревину, одержують активоване вугілля. 

VІ. Завершення уроку.
Учні демонструють свої роботи, колективно їх аналізують. Вчитель підводить підсумки, оцінює діяльність учнів на уроці.
VІІ. Домашнє завдання. Підготувати цікаві факти про пташок.
Дитячі роботи


Немає коментарів:

Дописати коментар